Presisjonsopplæring og tilliggende herligheter.
25. apr 202011:15-13:00
Storefjellhall 3
Presentør
Børge Strømgren | OsloMet - storbyuniversitetet | |
Linn Tangen | Lillestrøm kommune | |
Cathrine Berg-Mortensen | Rana kommune |
Abstract
Presisjonsopplæring (PO) er en effektiv opplæringsform. Viktige elementer er pinpointing (å nøyaktig bestemme hvor en skal begynne opplæring), læringshierarki/ læringsstadier og hvordan designe selve instrueringen eller opplæringen. Disse elementene vil bli kort beskrevet.
PO kan bli enda mer effektiv, eller nyttig for flere, dersom også andre elementer, som for eksempel screening og curriculum-based measurment (CBM), sees i sammenheng med PO. Det kan gjøre PO mer treffsikker med hensyn på hvem som bør få slik tilrettelagt opplæring. Det vil bli gitt eksempler på verktøy som kan gi en pekepinn på om en elev er i såkalt risikosone for å utvikle lese-eller regnevansker, og som derfor kan ha nytte av PO. Det vil også bli gitt eksempler på videre verktøy man kan bruke for elever i risikosonen som kan hjelpe til å pinpointe hvor opplæringen bør begynne.
Endelig vil vi kort beskrive modellen Respons til Intervensjon (RtI) som gir et system for å finne elever i risikosonen, iverksette tiltak på riktig nivå og monitorere om ønsket framgang oppnås.