Prosedyrer for etablering av auditivvisuell kondisjonal diskriminasjon (reseptiv benevning) hos barn med autisme og hos normalfungerende personer
24. apr 202011:15-12:00
Storefjellhall 1
Presentør
Svein Eikeseth | OsloMet - storbyuniversitetet | |
Brittany Marie DiSanti | OsloMet - storbyuniversitetet |
Abstract
Læring av auditivvisuelle kondisjonale diskriminasjoner (reseptive benevning) er grunnleggende for vellykket kommunikasjon og språkutvikling. Etablering kan være utfordrende spesielt for barn med autisme og utviklingshemming, og krever (a) suksessiv diskriminering av verbale, auditive utvalgsstimuli, (b) simultan diskriminering av visuelle sammenligningsstimuli, samt (c) etablering av en kryssmodal relasjon mellom verbale utvalgsstimuli og visuelle sammenligningsstimuli (Sidman & Cresson, 1973). På grunn av kompleksiteten i denne ferdigheten har bruk av systematiske treningsprosedyrer vært en essensiell komponent i programmene for EIBI (Lovaas, 1977, 1981, 2003). Presentasjonen omhandler resultater fra tre studier hvor vi har testet effekter av ulike prosedyrer for å etablere reseptive benevning. To av studiene omhandler barn med autisme og den siste omhandler personer med normalutvikling. Funnene våre vil bli knyttet opp mot funn fra eksisterende forskning.