Reduksjon av alvorlig utfordrende atferd på ungdomsskolen ved hjelp av atferdsavtaler og DRO, for elev med lett utviklingshemming

29. okt 202117:15-18:00
Nystølsfjellet
Kategori
praktisk
Format
Forelesning
Presentør
Ulf LarsenLørenskog kommune 
Kennellyn Rose Bloch NilsenLørenskog kommune 
Henriette LundgrenLørenskog kommune 
  • utfordrende atferd
  • opplæring
  • tegnøkonomi
  • dro
  • adhd
  • lett utviklingshemning
  • motivasjon
  • sosial kompetanse
  • tilknytningstraumer
Abstract
Eleven har lett utviklingshemming med betydelige atferdsvansker, tilknytningstraumer og ADHD. På barneskolen gikk eleven i en klasse som tilpasset seg og tok hensyn, men på ungdomsskolen begynte eleven i en gruppe med færre elever. Disse elevene hadde ikke de samme ferdighetene i å tilpasse seg andre. Eleven hevdet seg ved å "styre miljøet" på uheldige måter, i ulike situasjoner. Funksjonelle vurderinger viser at aggressiv atferd etterfølges av unnslippelse i de fleste tilfeller, og at mindre alvorlig utfordrende atferd kan se ut til å være opprettholdt av både unnslippelse og sosiale forsterkere. For å kunne gi eleven en trygg og forutsigbar skolehverdag samt forhindre uhensiktsmessig atferd, ønsket vi å øke elevens sosiale kompetanse og evnen til selvregulering i samspill med andre. Presentasjonen viser hvordan utfordrende atferd har blitt kraftig redusert, ved hjelp av et tegnøkonomisystem basert på "penger" og DRO, miljøregler, visuelle dagsplaner, atferdsavtaler og økt bemanning.