Trening i tidlige sosiale ferdigheter

29. okt 202111:15-13:00
Syningen
Kategori
praktisk
Format
Forelesning
Presentør
Per HolthOsloMet - storbyuniversitetet 
  • autisme
  • verbal atferd
  • fellesoppmerksomhet
  • grunnleggende atferdsprosesser
  • operant analyse
Abstract
Tradisjonell forskning i forhold til tidlige sosiale repertoar har identifisert (1) normative utviklingsforløp, (2) korrelasjon mellom tidlige sosiale ferdigheter og senere, mer komplekse ferdigheter (f.eks. språklige ferdigheter) og (3) mangelen på tidlige sosiale ferdigheter som en syndrom-spesifikk mangel hos barn med autisme. For eksempel fellesoppmerksomhet, ofte definert som en synkronisering av oppmerksomhet hos to eller flere personer, har vært gjenstand for økende fokus i forskning innenfor kognitiv utviklingspsykologi siden 1970-årene. Denne forskningen har imidlertid ikke identifisert uavhengige variabler som er nyttige for å kunne påvirke utviklingen av tidlige sosiale ferdigheter. Dermed har denne forskningen liten eller ingen verdi med hensyn til å utarbeide virksomme intervensjoner. Dette arbeidsseminaret handler om hvordan en operant analyse er grunnleggende relevant for forskning på fellesoppmerksomhet og andre tidlige sosiale ferdigheter. Vi vil gjennomgå intervensjoner som kan bidra til å bøte på grunnleggende mangler i fellesoppmerksomhet og andre sosiale repertoar som er vanlige hos barn med autisme. Spesifikke mål er (1) å dekomponere begrepet felles oppmerksomhet tilstrekkelig til å gjøre det tilgjengelig for en operant analyse, (2) å vise hvordan veletablerte grunnleggende atferdsprosesser kan utnyttes i intervensjoner med sikte på å rette opp i mangler i fellesoppmerksomhet hos barn med autisme, og (3) å skissere ytterligere grunnleggende operant forskning som er nødvendig for å redegjøre for variablene som ferdigheter i fellesoppmerksomhet er en funksjon. Læringsmål: Etter forelesningen skal deltakere kunne (1) beskrive grunnleggende atferdstopografier som ofte inngår i fellesoppmerksomhet, (2) beskrive ulike forsterkningsbetingelser for slik atferd, (3) utarbeide treningsprogrammer med sikte på å etablere de ulike funksjonene, (4) identifisere nye forskningsspørsmål.