Effekten av aktive læringsformer for å øke teoretiske ferdigheter i målrettet tiltaksarbeid hos miljøterapeuter.
28. okt 202116:00-16:45
Storefjelltoppen 2
Presentør
Marius Hansen | Habiliteringstjenesten i Sykehuset Innlandet | |
Christoffer Fodstad Eng | Habiliteringstjenesten i Sykehuset Innlandet | |
Bjørn Andre Torve | Habiliteringstjenesten i Sykehuset Innlandet |
Abstract
Habiliteringstjenesten i Sykehuset Innlandet gjennomførte en opplæringspakke med aktive læringsformer for å se om miljøterapeuter økte sine teoretiske ferdigheter i målrettet tiltaksarbeid, definert som tre hovedområder i Løkke og Salthes (2012) sjekkliste: 1) observasjoner og vurderinger før valg av mål og tiltak, 2) mål og tiltak, og 3) evaluering og rapportering. Deltakerne var ansatt i kommuner i Innlandet fylke. Læringsmetodene var selvstudium med oppgaver, samlæring (interteaching), forelesninger, videoer og praktiske oppgaver, og en facebookgruppe for diskusjon og spredning av fagstoff relatert til målrettet tiltaksarbeid. Kurset gikk over ti måneder. 22 deltakere fullførte pre- og posttest. 19 viste økte ferdigheter på posttest. Syv av 13 som fullførte oppfølgingstest, viste videre økning. Deltakerne evaluerte også de seks kursdagene, gjennomgående positivt. Vi drøfter trusler mot resultatenes validitet, og mulige forbedringer av lignende opplæringspakker. I tillegg vil det bli presentert en kasuspresentasjon med data, der noen av deltakerne fra kurset benyttet kursmateriell for å redusere utfordrende atferd hos en klient.